کد مطلب:212797 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:29

فرمانبری حیوانات از انسان
حیوانات با اینكه نیرومندتر از انسان هستند، به قدرت خداوند، تحت فرمان انسان در آمده اند: گاو كه به توانایی مشهور است، حاضر می شود با كمال بردباری برای انسان زمین را شخم كند. شتر با زورمندی و قوتی كه دارد اگر كودكی مهار آن را بكشد فرمان می برد. اسب به سواری تن در می دهد و در میدان جنگ تحمل زخم نیزه و شمشیر را می نماید، و در خطر مرگ سر از طاعت صاحبش نمی كشد. گله گوسفند از یك نفر فرمان می برد و در چراگاه پراكنده نمی شود. اگر این حیوانات از فرمان بشر خارج می شدند، چه قدرتی می توانست آن ها را مطیع سازد؟ و نیز اگر درندگان مانند شیر و پلنگ و ببر می توانستند با هم اتفاق كند و به زیان فرزند آدم برخیزند چه می شد؟ و چگونه همه را مستأصل می كردند.

ببین خداوند چه وحشتی از انسان در دل درندگان قرار داده كه همواره از شهرها و جاهایی كه محل زندگی آدمی است گریزانند، و هر جا از وجود انسان اطلاع پیدا كنند فراری و پنهان می شوند. اگر این ها دارای عقل و شعور بودند و از انسان نمی ترسیدند، ممكن بود به خانه های مردم هجوم برند و به آنان حمله كنند. ولی سگ چون مورد احتیاج بشر است با او انس گرفته پاسبانی خانه و گله را می كند، و هر قدر گرسنگی و ستم ببیند، از صاحبش جدا نمی شود. چه كسی این عاطفه و وفاداری را به سگ آموخته است؟ و كی دندان های برنده و چنگال های درنده به این حیوان بخشیده و صدای بلند وحشت آور به آن داده كه دزدان بترسند و اطراف محلی كه این حیوان در آن جاست نگردند؟

فكر كن در حكمت هایی كه خداوند در خلقت چهارپایان قرار داده: چشمانشان پیش رویشان است برای آن كه برابر رو و پیش پای خود را ببینند تا به دیوار یا مانعی برخورد نكنند و به چاهی نیفتند؛ و لب و پوزه آن ها را طوری خلق فرموده كه بتوانند به آسانی هر چه را بخواهند از زمین برگیرند؛ و برای آنها دم خلق فرموده تا پشه و مگس را از خود دور سازند و هنگام در گل فرورفتن با كمك آن بیرونشان آورند؛ و نیز پشت آن ها را مسطح خلق نموده كه مردم به آسانی بتوانند بر آن ها سوار شوند.